torsdag 11 december 2008

Inte det riktiga Afrika?

Ibland får jag en känsla av att Rwanda inte är ”det riktiga Afrika”. På flera sätt är det ju en j-vligt märklig och de facto felaktig känsla. Landet ligger ju tvivelsutan mitt i Afrika, det är förhållandevis varmt (utan att vara hett) och de har ju många av de kännetecken som vi förknippar med Afrika. Här finns en fattigdom och ett armod som är förtvivlat stort, här finns lerhyddor, barfotabarn och vilda gorillor. Mörkret sänker sig snabbt så fort solen går ner, och på morgonen väcks man av ljud från allsköns vilda fåglar. Allt detta är nog sådant vi lite till mans förknippar med denna kontinent. Men sen finns det sådant som åtminstone jag inte hade väntat mig. Kanske beror det på mina förutfattade meningar, eller så är det helt enkelt så att Rwanda på flera sätt är annorlunda och på gott och ont skiljer sig från omgivande länder.

Aspekter jag tänker på är tex. att rwandier i gemen är tämligen reserverade och försiktiga till en början. Kanske är de lite som vi svenskar, även om orsakerna till beteendet säkert skiljer sig åt. Eftersom jag spenderar merparten av min tid i Kigali slås jag också av hur välordnad stan är. Här lever folk inte sina liv på gatorna, trottoarerna används för att gå på, inte för att sälja allsköns varor. Varje morgon städas stans gator metodiskt av kommunalarbetare i reflexvästar, och i stor utsträckning respekteras faktiskt trafikljusen. Ytterligare en aspekt som förvånar är att den rwandiska staten har en så stark roll i hela landet. Även om dess kapacitet är begränsad som en följd av landets fattigdom har staten ett mycket större inflytande än jag kunnat föreställa mig.

Föga förvånande blir väl kanske slutsatsen att Rwanda, precis som alla andra länder, har vissa drag som stämmer in i vår bild av hur det ska vara, och andra drag som överraskar. Mer sånt.

Inga kommentarer: